24.02.2025
Asiakkaat ja digitransformaatio
Etukäteen katsottuna Turun helmikuun valtuuston asialista on lyhyt. Eronneiden henkilöiden tilalle valittiin uusia jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Valtuutettu Selmi Holopaisen muutettua pois hänen tilalleen valtuutetuksi kutsuttiin Jukka Kärkkäinen ja uudeksi varavaltuutetuksi nousi Juho Pylvänäinen. Jukka Kärkkäisen valittiin myös Varsinais-Suomen maakuntavaltuustoon Li Anderssonin varajäseneksi. Alussa todettiin tiedoksi myös se, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmästä erotetut Yrttiaho ja Sandelin ovat perustaneet oman valtuustoryhmän.
Asiakas mainittu kolmesti
Kokouksen isoin asia oli kuitenkin Turun palvelustrategia. Joku ihmettelikin, miten se laadittiin vaalikauden lopulla, kun sen tekeminen oli kirjattu aikoinaan jo pormestariohjelmaan. Strategisia ohjauspapereita ei valtuustossa yleensä kehuta, niitä tuntuu olevan liikaakin. Kuitenkin tämä sai yllättäen kiitosta. Ilmeisesti sen valmistelun yhteydessä oli myös pohdittu asioita. Sen taustaksi oli haastateltu pormestaristoa sekä johtavia virkamiehiä. Valtuustoryhmien puhujat pitivät sen yleisiä linjauksia tarpeellisina. Paitsi tietysti Kossila, joka käytti tilaisuutta mainostaakseen aloitettaan ratikkaa koskevasta kansanäänestyksestä. Kokoomuksen valtuutettu Pälvi taas kehui sitä kuin palveluyrityksen liiketoimintasuunnitelmaa: palvelulupauksissa mainittiin kolme kertaa sana ”asiakas”. Asiakas tuo ongelman ja odottaa saavansa ongelmaansa vastauksen ja kontaktin.
Hyvän kehittämisen kulmakivet
Strategian ohjauksen kulmakiviksi oli valittu kehittämisen hyviä iskusanoja: osallisuus, kestävyys, avoimuus, läpinäkyvyys, digitaalisuus, saavutettavuus. Kukaan ei voi noita tietenkään vastustaa. Kaikki pitivät niitä yleishyvinä ja monet jäivät odottamaan mielenkiinnolla, miten niiden soveltaminen näkyy eri palvelujen johtamisessa ja kehittämisessä.
Strategian hienojen termien hymistelyn lisäksi viitattiin myös ongelmiin ja uhkiin. Määrärahojen niukkuuskin mainittiin paperissa. Kuitenkin eniten puhuttiin digitaalisuudesta. Etenkin oikealla pitivät tärkeänä, että Turku on digitaalisuuden eturintamassa. Vasemmalla oltiin huolissaan erityisesti vanhojen ihmisten digitaalisesta syrjäytymisestä. Vaikka digitaalisuus etenee, niin palveluihin pitäisi päästä myös vanhoilla konsteilla, puhelimella ainakin. On totta, että digitaalinen syrjäytyneisyys ei uhkaa vain vanhuksia, jotka eivät ole koskaan ennen tietokoneita tarvinneet. Muillakin ryhmillä voi olla toimintakykyyn, kognitioon tai kieleen liittyviä rajoituksia, joiden vuoksi digilaitteiden standardit ja palvelujen käyttöliittymät eivät vain toimi. Heidän kohdallaan saavutettavuus toteutuu vasta kun rajoitukset otetaan huomioon. Muuten digitransformaatio voi muuttua heidän kohdallaan digitaaliseksi muuriksi.